rozDĚLovaČ










Introspekce
Reakce
Kreace
Almanach
externistů

Schola ludus
Wax Cage
15.6.2009 11:45

    Člověk prochází několika stádii vývoje, přičemž v postupujících stádiích se upíná k různým autoritám a různým ideálům. Ovlivnitelnost jedince klesá s mentálním vývojem (dospíváním, ačkoli toto slovo neuznávám), od narození až do smrti. Po narození se bezmeznou a neomylnou autoritou stávají (povětšinou) rodiče, a tím získávají unikátní moc modelovat charakter, psychiku a inteligenci svého potomka. Vše v pořádku.
     Přichází mateřská škola, základní a střední škola, v závislosti na hodnotách škola vysoká. Má slova se budou vztahovat především ke škole střední, při jejímž studiu jedinec prodělává klíčovou fázi vývoje - pubertu. Fázi, při níž objevuje svoji sexualitu, hledá své místo ve společnosti, určuje si vlastní hodnoty a názory. A proto je mi s podivem, jak málo pozornosti se z tohoto pohledu našemu školství věnuje (netuším, zda-li v jiných částech světa je situace lepší, ačkoli celým svým srdcem doufám, že ano).
     V prvé řadě stojí učitelský sněm. Řekněme si, kdo se může rozhodnout vyučovat matematiku: člověk vynikající v matematice rozhodně ne, takový člověk si najde zaměstnání s mnohem vyšším platovým ohodnocením odpovídajícím jeho schopnostem (je až smutné, že tak podstatné postavy v našem osobním rozvoji, a tedy v osobním rozvoji celé společnosti, dostávají tak lacinou odměnu za své úsilí). Vyloučiv tedy kvalifikaci v oboru, co může být dále impulsem pro hledání uplatnění ve škole? Napadá mě jediné - vlastní tendence učit. A takové tendence musejí od někud vycházet, stejně jako vše ostatní v naší hlavě. Jedinou ušlechtilou pohnutkou je dle mého vysoká úroveň uvědomění vedoucí k touze předat dosud nabyté vědomosti a zkušenosti a tím zanechat stopy své existence. Takových lidí bylo na střední škole, kterou jsem okupoval, poskromnu (dva lidé). Smutný fakt. Mnohem smutnějším zjištěním ovšem nacházím ostatní pohnutky táhnoucí člověka do školy i po jejím úspěšném zakončení. Komplexy. Není snad ideální náplastí na pocit méněcennosti (v jakémkoli směru) získat autoritativní postavení (MOC!!!) nad skupinou studentů maje neprůstřelné eso v rukávu - monopol na pravdu? Ať už komplexy pocházejí odkudkoli (dětství, současná nespokojenost, nevyřízené účty s kantorem na škole, atp.), vypovídají o charakterové zkaženosti a nekalých záměrech. A tací inspirují naše hodnoty v průběhu mentálního rozvoje, tací drtí naše ideály a přepisují je svými, tací obtěžují svými problémy zdraví společnosti.
     Hlavní kámen úrazu je však třeba hledat v jiných sférách. Problém s velkým P vidím v koncepci osnov. Pominu zásadní efekt internetu a jeho všeobjemnosti, který by se měl samozřejmě projevit na datovém toku vtlačovaném mládeži do hlavy, neboť se dá říct, že jde poměrně o novinku vzhledem ke stáří současných osnov. Rozhořčuje mě ovšem nulový důraz na rozvoj myslivosti studenta, žádné podněty tlačící jeho zpohodlnělý přístup, kdy vše dostává v balíčku i s úhlem pohledu a názorem na věc, přemýšlet nad tím co dělá, kdo je, proč je a co se děje. Žádný důraz na rozvoj individuality každého studenta nebo alespoň podporu jeho rozvoje, co hůř, dochází k jeho vášnivému potlačování. Současný koncept výuky stojí na předkládání doměnek vědy s nálepkou TOTO JE PRAVDA A NIKDY JINAK, jichž je třeba se naučit nazpaměť. A to se doopravdy nechci rozepisovat o výslovné demenci některých předmětů, z nichž nějvíce mě uráží informatika, ve které se naučíte HTML, javascript, udělat graf v excelu, ale nikdo vám neřekne, jak se postarat, abyste v počítači neměli viry nebo co to jsou firewall. Ale to už odbíhám. Avšak abychom mohli změnit osnovy, je třeba v nejprve zkvalitnit vyučovací sbor.
     V neposlední řadě maří škola duchovní rozvoj jedinců vytyčováním zcela mylných priorit (honba za kariérním úspěchem, hodnota peněz, kopírování názorů,...), z nichž potom vykvétají jedinci oddaní systému, nehledající žádnou jinou formu štěstí, než v penězích, kariéře a osobních počitcích. Dobrá práce!
     Dnes s odstupem vidím vše, co se mě ta zpropadená škola (Gymnazia Josefa Ressela, Chrudim) snažila naučit, jako snůšku lží a nesmyslů, uzpůsobující moji mysl jen tomu, aby byla co nejlépe zmanipulovatelná a co nejméně přemýšlivá. Jak vidím u většiny svých spolužáků, zdařilo se.


#27 vaclaph
16.6.2009 11:48

    Ano, a to jsou jen některé problémy našeho (možná všeho?) školství. Mě například ještě vždycky fascinovalo, jak čtrnáci či patnáctiletý děcko už musí vědět, co bude chtít v budoucnu dělat. To je podle mě absurdní.
     Pokud si myslí, že ví, čím chce být, jde na odbornou školu, kde se může ukázat, že je to omyl, že to byl jen dětský nezamysl. Ale už je v pasti a musí svou "vysněnou" školu dochodit. Na druhou stranu, pokud děcko v patnácti netuší, čím se chce živit (kterejch je podle mě většina), skončí na gymplu, a to v tom lepším případě, pokud na to má (jinak skončí v Rybitví na učňáku). Je na gymplu, kde se díky "všeobecnému vzdělání" ukáže, čím rozhodně nikdy nebude a vylučovacím způsobem zjistí, co by asi mohl. Ale také je už v pasti a musí se od chvíle rozhodnutí učit zbytek těch zbytečných hoven, které po písemce s chutí zapomene. Protože na gymnasiích už se nepočítá s tím, že by někdo věděl, co chce dělat, neexistuje tam téměř žádná možnost specialisace - každý tedy umí úplně všechno, ale ve skutečnosti nikdo neumí lautr nic.
    
     Dále mě hrozně mrzí, jak se díky všeobecné honbě za tituly mizí takový ty krásný řemesla, jako sýrařství, zvonařství, výroba hudebních nástojů, kovářsvtí. To jsem vždycky obdivoval a říkal jsem si, že bych něco takovýho chtěl dělat, kdybych "nebyl chytrej, zato šikovnej". Přitom si myslím, že by se slušnej řemeslník mohl uživit líp, jak kdejakej ekonom či učitel. Ale, holt, to není prestižní a kúl, no...
    
     Neříkám, že znám recept, jak to všechno napravit, protože je to ukrutně složitý a nejspíš asi taky těžko nealisovatelný, ale mám silnej pocit, že by celý to školství chtělo od základů překopat...

&f!66@$63?3f

#28 Wax Cage
16.6.2009 13:33

    Njn je nás moc, lidí, a s tím je to všechno spjatý. Nikomu ted už nemůže záležet na jedinci jako takovým. Věřím (vím, vidím,...) že lidstvo je neuvěřitelně degenerované vůči svým předkům, a vedle chemikálií ve všem možném, je právě školství jednou ze zásadních příčin.
     Co se gymplu týče, tak se dá zneužívat neuvěřitelné výhody/nevýhody - dá se "šmelit". Na tahácích klidně vystuduješ i odmaturuješ. Takže i kdybychom našli nějaký výsledek v tom pachtění se bez specializace, tohle ho smetává ze stolu.
    
     O řemeslech bychom mohli debatovat miliony let a napsat šest miliard článků. Zásadní problém ovšem opět tkví v naší přemnoženosti. Stroj vyrobí misku rychleji než řezbář.
    
     Smutné, očeň smutné.

X3X°$`@!?@3°


÷×÷ nový komentář ×÷×
Jméno : Heslo :





autoři
Wax Cage
Viklef
Lerain D´Ambre
zeroK

Registrace
registrace je podmínkou pro vkládání komentářů


   Počet článků : 20
   Počet autorů : 4



V případě technických potíží libovolného druhu mě kontaktujte na mailu wax.cage@email.cz